Friday, July 16, 2010

Hari tunjuk skill

Entry aku kali ni tak da kena mengena dengan tanam pokok bunga atau ternak arnab. bawak2 bersabar ya tahir, aku still dlm proses collect maklumat sebelum nak publish pasal benda2 tu. benda berat kena ambik masa sket la cari material hahaha..

semalam mak aku pesan suruh tidoq awai sebab arini makcik aku buat kenduri sket. maklumlah skill hebatkan dlm memasak ni. makcik aku baek punya pilih sabtu aku cuti sbb percaya ngn skill aku yg tinggi ni. sebagai anak mitahli aku pun angguk dengan penuh suci tapi muka aku ni jangan harap la nak tdoq awai. dekat kul 3.30 gak la aku belasah tdoq. malam minggu apa barang kul 12 dh tdoq :)).. best gak gelak surf youtube layan video klip lagu wann tajuk bossanova kehkeh. tima kaseh pd sedara zack sbb ingtkan aku balik pada lagu yang last aku dgr masa darjah tiga dulu.

yang best pasal kenduri ni mesti la bab makan2 ni. makan free beb sapa tak suka kan. so meh tgk sket menda la menu-menu kenduri makcik aku ni. ala kenduri baca yassin ja pun so jangan expect la menu ala2 kenduri kawen kan.

sebelum buleh makan tu kena la kerah tenaga sket sedia bahan-bahan dulu. so kat stage ni skill aku mesti la lebih kepada potong memotong bahan2 mentah. haha kecoh macam aku tukang masak ja kan padahal aku tolong potong-potong sayur ja pun muhahaha..penting ooo tugas2 memotong ni sebab kalau xda yg tolong potong bahan-bahan sure akan melambatkan proses memasak ;P



hasil potongan berseni dari aku untuk sawi, carrot, kentang dan daging ngeh2



pengakuan : tangan dlm bekas mee itu bkn tangan aku yer..tapi parutan halus carot itu adalah hasil dari tangan aku. manakala tangan yg penuh kepakaran potong kacang panjang itu adalah tangan aku hahaha

setel bab sediakan bahan2 mentah dan potong memotong aku nak tunjuk lak skill aku dlm membantu proses ketika suma menu-menu tersebut dimasak. skill aku kat sini lebih pada senduk nasik beriani ni letak dalam bekas, tolong kacau gulai daging dan mee tu serta masukkan sayur2 yang aku potong tadi ke dlm gulai dan mee tersebut hihihi.



skill aku dlm menyeduk, mengacau dan memasukkan bahan sampingan terserlah di stage ini ;P

selain menu2 kat atas ni makcik aku jugak buat menu-menu sampingan lain. so skill aku kat sini tertumpu pada seni susun menyusun dalam pinggan yang telah disediakan. memang rumit gak part ni sebab nak susun kueh2 yang agak lembut ni. tp orang yg skill tinggi mmg xdak hal la hahaha



hasil seni abstrak dlm menyusun atur kueh2 dan pisang diatas

haha camna??buleh tahan tak skill aku nih..ekekeke aku tau kawan2, memang bebakul2 la aku kena kutuk sebab entry ni kan haha..ala sekali sekala aku poyos layan ja la ngeh2 :))

18 comments:

  1. wakakakaka...skil pa ru weh????baby gigi dua btg pon reti wat la...hahaha...tp giler sempoi menu makcik ang..tu br kenduri bc Yasin...kalo kenduri kawen...x snggup aku nk bygkan...sedap weh...telan liur nih....ngeh2~

    ReplyDelete
  2. Heheh!
    So ada jumpa tak mana-mana putera turun dari langit tadi?


    Rupanya kenduri-kendara pun panggil ko masak kan?

    Aku ingatkan kat resak jer dulu ko jadik tukang masak aku..
    Masak megi campor telor pun jadiklaa..

    ReplyDelete
  3. had:weh mana da putera turun kat dapur...prince slalu nya kta umpa kt taman ka or dlm mimpi la yg slalu nya...muahahah...so fizah...jgn harap la dgn skill2 tinggi yg ditunjukn tu akan menambat hati mana2 prince kt dunia nih...kah3....

    ReplyDelete
  4. mirakuru:
    haha skill poyos dan terhengeh2 namanya..tu pun plan asal nk buat satu lagi menu roti jala tapi masa xcukup+xdak ramai kerahan tenaga nk buat..klu tak leh hg tgk skil aku gelek sakan buat roti jala tu hahahaha

    epalejau:
    hahaha putra menda had..kenduri baca yassin makcik2 ada la mana nk dtg putranya..ai mesti la..skill aku memang diakui dimana sahaja tau hikhik

    ReplyDelete
  5. mana la tau kannnnn.. ;) kat dapur la putera akan turun, nak tengok bakal puteri ni reti masak ke tak. kalau turun kat dapur pijah ni, kompem ada kawan kita sorang jadik Cindarella. Hrap nak turun dapor aku, merasa makan megi jugak laa dia...

    ReplyDelete
  6. mirakuru:
    hahaha ya tahir aku sedar diri..klu setakat skill aku tu lum mampu mengetarkan hati mana2 putra dr langit ekekkekee

    ReplyDelete
  7. epalejau:
    hahaha ko ni merendah diri sangat..ramai ja putra2 skrg suka makan megi..sedap apa hehe

    ReplyDelete
  8. hahaah...relax der...prince2 tu sumer x best...x reti berdikari..haha..yakah???watever...yg penting menu ttp da bomb..huhu...walopun rupamu tidak ku kunali ttp rupa tgnmu ttp aku cam...hahah...pasni wat skill yg lebih mencabar tahap dewa-dewi ang k...

    ReplyDelete
  9. kang putera tu cakap apa kat aku, pijah?

    'i tanak makan telor goreng ari-ari..'

    muahahaha! aku lempang putera tu sampai pengsan.

    ReplyDelete
  10. mirakuru:
    entahnya sengal lebih ja putra2 tu..harap muka ensem hero la sangat..dogeng sunggguh haha

    epalejau:
    haha yg tu mmg layak kena lempang.siap aku tolong tambah pun buleh kihkih..

    cinderella?? mak tiri cinderalla penah la jadik aritu hahaha

    ReplyDelete
  11. Haha..Mak tiri Cindarella aku tanak weih. Tak romantik sungguh nak jadik mak tiri. Mak tiri bawang puteh pun aku tanak, ni kan pulak jadik Mak tiri Cindarella.

    ReplyDelete
  12. epalejau:
    tak ke sama kejam ja mak tiri bwg putih ngn mak tiri cinderela tu hahaha

    ReplyDelete
  13. dah lm nk komen..cuma slalu entry 2 tak mengizinkan..kali nie boleh komen..kasi pjg punya..hehe

    uit..buat aku windu dekat masakan mak jer..dahlar lama aku tak rasa masakan mak aku..tgk gmbr2 hang..buat aku nanges teringat dekat mak aku jer..huhu

    yang pic no3 tu kan..yg tgh2 aper menda haa...cam kerisik jer..suka hati aku jer main bntai..haha

    ag 1 kueh wrna hijau 2 feveret aku lar..mkn ngn gula merah kan..nanak2
    pisang 2 mkn ngn kelapa ker..

    psstt..hang tau masak ker..hik3

    ReplyDelete
  14. fazrul:
    wah sekali komen panjang giler yer haha..

    yg pic no 3 tgh2 tu gulai daging ler hihi

    yg warna ejau tu kueh apom..asal nampak mcm lopeh ka??pisang mkn ngn nyoq??xpenah lak aku mkn sebelum2 ni..ada ka??

    hehe then aku bab mask mmg terer tp masak megi dgn telur..tu aku gila terer muhahaha

    ReplyDelete
  15. weh pizz, bila nag tunjuk tangan ang potong kcg pjg tu scara otometiknya ang tlh menunjukkan aurat ang ke serata dunia muahahahahahhaha!!!

    p.s: blog ang kan lagi pemes dr blog perez hilton ;p

    ReplyDelete
  16. uda:
    haha tapak tangan tak aurat lagi..masih halal hahaha.femes dr paris hilton??ya la tu haha

    ReplyDelete
  17. alamak..terlmbt nak kutuk ko..dah berbakul2 kutukan ko dpt..so aku xtau nak tulis mende dah.tp aku ttp kagum..aku ada kwn yg pandai 'masak' ni..caya lah!!

    ReplyDelete
  18. miss lolliyana:
    hahaha orang lain dh dekat nak basi dh kutuk aku hg br nk join kutuk..tima kaseh ats pujian tersebut ngeh2

    ReplyDelete