Wednesday, August 3, 2011

campak-campak ramadhan

macam biasa la rasa macam rajin nk update blog. tapi idea mcm tak dak. selalunya klu idea tak dak camni, entry selalunya berbaur cari pasal..tapi bulan2 baek ni tak baek cari pasal.

so aku tukar sikit pengisian ngn berkongsi ilmu memasak ayam masak kicap yang lebih bertujuan sebagai proses pembelajaran khas kepada kawan baek aku hadra abid yang pernah suatu ketika dulu meng sms aku tanya camna nk masak ayam masak kicap .

jadik time tu aku pon bersungguh-sungguh tekan keypad hp taip cara-cara memasak ayam masak kicap. tapi tak lama lepas tu di balas dengan sms berbunyik "tak jadik la. anak buah aku tak makan pon".. T_T

so had kali ni aku persembahkan cara memasak ayam masak kicap versi campak2 asalkan buleh makan kuikui. sekurang-kurangnya buleh la telan klu tak mantap mcm mak-mak kita masak pon hahaha..

mula-mula sekali kita kena prepare bahan-bahannya. memandangkan resepi ni jenis campak2 ja so jgn heran asal nampak tak lawa mcm pro masak huahua. dah nama pon asal buleh makan kan..ingat ya ini bukan ketuk2 ramadhan tapi campak2 ramadhan namanya:D




bahan asas kicap. kicap masin ja ada pon xpa belasah ja. selalu orang pakai kicap manis ler.. then ayam yang dh goreng. tak tau orang lain goreng tahap camna tapi aku goreng jadik gitu. pastu bawang merah, bawang putih, halia, bawang besar, cili padi dan cili hijau. agak2 la kuantitinya, ikot ayam tu byk ka tak.





next step, ni baru betul2 main campaknya. so first sekali tumis bawang merah, putih dengan halia2 sekali. dah tumis sampai agak2 tak hangit tu buleh la masuk kan kicap. then tambah kan ayaq sket nak bagi ada kuah. lepas tu agak mcm dah masak kuah tu masuk kan ayam yg dah goreng tadi..last sekali sebelom nak angkat campak ajalah cili-cili dan bawang besar tadi tu dan kacau sampai sebati sebelom cedok masuk dalam pinggan.




dan ini la hasilnya ayam masak kicap versi campak2 ramadhan aku haha..klu jieha tengok bab presentation yang comot ni mmg kompom kena komplen. tapi tak apa dah biasa pon hahaha..

so pada had buleh la cuba lagi. moga kali ni jadik dan anak2 buah ko beselera makan hingga betambah2 nasik dua tiga pinggan. orang lain aku tau mesti terer nya masak kan. klu setakat ayam masak kicap ni rasanya dah pro kot..tapi tak apa buleh tetap cuba resepi campak2 ramadhan ni :P...


p/s: rasa nk menten ja segment campak2 ramadhan neh..tgu kot ada next resepi campak2 lagi yer :D

11 comments:

  1. Wah,dh jadi chef...nak mintak resipi daging goreng kunyit...hehehe..campak jgn x campak..yg campak tu la yg sedap sbnrnya..hihi.

    ReplyDelete
  2. nad:
    alamak daging goreng kunyit???haha tu tak pernah cuba lagi..xpa dah cuba nanti kita buat campak2 ramadhan episode dua lak :D

    miss lolliyana:
    mak aih bagi markah lulus cam pengetua sekolah memasak hikhik..

    ReplyDelete
  3. i loike. nampak sedap. gila lah. kecuq ayaq liuqqqq

    ReplyDelete
  4. yun:
    haha time tgh hari tgk bulan2 posa ni mmg kecuq ayaq liuq yun oii kuikui...

    ReplyDelete
  5. haha.. macam besh segmen nie.. tapi ayam ko tu nampak mnarik lar.. aku baca sambil mleleh air liuh.. hehe..

    -bulat-

    ReplyDelete
  6. bulat:
    meleleh yer bulat haha..asal aku buat entry makan2 ko kompom muncul kuikui..xpe nanti aku buat lagi entry campak2 ramdhan ni episode dua yer :D

    ReplyDelete
  7. kagum la aku pizah...hg dh upgrade skill...

    ReplyDelete
  8. mirakuru:
    jgn kagum lebih tahir, masak kicap ayam ja pon..bukan lamb chop blackpaper jiha tuh kehkeh..

    ReplyDelete
  9. apapasal aku buat takde rupa macam ni??????kalo aku masak camni, sure anak buah aku makan bertambah2..

    ReplyDelete
  10. epalejau:
    haha asal la ko xsnap gmbar masak kicap ko aritu mms bagi aku tgk..

    ReplyDelete