Saturday, July 13, 2013

campak - campak ramadhan 2013


salam ramadhan suma!! tahun ni aku nak buat balik aku punya rancangan masak-masak yang tak berapa nak glamer tu..apa lagi campak - campak ramadhan ler. ada yang ingat lagi tak??hahaha 2012 aku tak buat tapi aku merapu masa 2011..itu pun dua entry ja kot heh..

so episode pertama aku campak - campak kemudian jadik samosa. hebat tak hebat tak??hahahahha.. klu ibu irfan terharu onde-onde dia menjadik aku pun rasa nak menangeh bila berjaya bentuk samosa. bila teringat kes karipap  yang tak berapa berjaya  nak pintal aritu mmg samosa ni satu kejayaan la  muhhahahaha..



 


karipap uli pakai tepung ini kulit dia guna kulit popia ja pun. resepi original aku ambik dlm page buku resepi. sejak like page tu kemain bersemangat nak try resepi-resepi dlm tu. cuma bila nama pun campak-campak idak la aku follow sebijik mcm resepi kehkeh.

camna nak ikut sebijik-bijik resepi. dah  jenis main redah pi supermarket cari kulit popia lepas baca sekali ja resepi. lepas tu budget suma bahan ada dlm peti ais. balik rumah google balik nah ada la yang tak cukup. sbb tu jadik campak-campak samosa nyer ..

aku main campak ja daging, kentang, rempah daging, lada hitam , oregano , bawang besar bawang putih, garam dengan gula. suma  aku potong kecik-kecik ja tak ikut langsung arahan resepi suruh blender. mmg main campak sungguh apa yg ada dlm peti ais untuk inti. sbb tu oregano tertiba ja termasuk sekali kahkah.

memang melawan tok guru tapi sedap jugak la hahhahaha. cuma pada aku lecehnya bila nak potong kulit popia tu ke tiga bahagian dan kemudian sambung bagi panjang. bab balut takdak masalah sangat lebih kurang balut ketupat daun palas. klu rasa rajin buleh ikut original resepi tapi klu rasa mls buleh ikut resepi campak-campak aku. selamat mencuba!!


p/s : kena buat campak-campak ramadhan klu tak mmg blog ni sepi tak update ler jawabnya kuikui

10 comments:

  1. menageh lagi!!! u miss 'n' la...adoi...typo x pernah failed!! anyway nmpak cm sedap n hebat la samosa letak oregano...kelas hang pizah!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. kahkah ratu typo nama pun..ok dah edit..uih mmg bukan nampak sedap mmg sedap lah..apa la sangat oregano..kat melaka aritu bukan suma herbs kita campak masuk dlm nasik goreng ka???wakakakakakkaa

      Delete
  2. kak nota..
    wuit2..
    campak2 pon jadi ye takk..
    huhuuhuhuhu..
    boleh dah ni.. eheemmm2~~~
    wakakakaka... eh!!
    (tap tap tap tap)..*lari dulu laju2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. adik geee!!hahaha sama la plak nama adik kita..dia pun gee jugak cuma dia laki2 ngeh3..

      uih mmg masak ni kena campak jer baru sedap wkaakakak..ayat kerek giler...

      lari la laju2 kang dahaga jgn ngada2 nk mintak puasa setengah hari hahhahahahaha

      Delete
  3. masak main campak2 je?...hmmm... ni mesti kalu hang marah laki hang mesti campak2 blender ka, mangkuk ka, rice cooker ka, tak pun washing machine.. ganas tu... kuikuikuikui

    ReplyDelete
    Replies
    1. ha la main campak2 la sedap kuikui..uih power giler nak campak mesin basuh..kalah hulk klu camtu hahaahaha..

      Delete
  4. cayalah...kalau aku mau terkuaq inti...tangan aku pengkaq..

    ReplyDelete
    Replies
    1. uih aku pun ketaq tangan nak balut..mmg teharu mcm nak teriak jadik kakakaakkaka..

      Delete
  5. kan kan kan... nak kena apdet resepi campak campak gak laa.. kalau tak.. bersawanglah blog sebulan nie... huhuhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu ler pasal..cepat aujinz apdet nk tgk resepi campak2 kamu plak ekekekekekeke

      Delete